GSM 693 377 692

http://www.edulider.pl/zarzadzanie/talent/jak-analizowac-kompetencje-kadry-kierowniczej
http://www.edulider.pl/rozwoj




Gościnny artykuł.

Jak właściwie ustalać priorytety?

 

Wielu z nas żyje w biegu i ma wieczne poczucie braku czasu. Nagromadzenie czynności do wykonania w pracy, w domu, w szkole powoduje nerwowość i frustrację. Aby móc odzyskać spokój wewnętrzny i osiągnąć prawdziwy sukces potrzebne jest ustalenie priorytetów czyli utworzenie hierarchii spraw do załatwienia, tak, by nigdy nie zabrakło czasu na te najważniejsze. Jak ustalać priorytety?

 

Każdy z nas ma tę samą ilość czasu do wykorzystania w ciągu doby czyli 24 h. Rodzi się, więc pytanie jak to się dzieje, że niektórzy potrafią osiągać sukcesy i w ciągu roku zrobić masę rzeczy, podczas gdy inni z niczym nie mogą nadążyć? Tajemnica tkwi właśnie w ustalaniu priorytetów.

 

Od czego zacząć?

Pierwszym krokiem na drodze do właściwego ustalenia priorytetów jest refleksja nad swoim życiem i odpowiedzenie sobie na pytanie: co chcę osiągnąć w życiu? Co jest dla mnie najważniejsze? Co mogę zrobić by podnieść jakość mojego życia? Wszystkie swoje cele i wiążące się z ich osiągnięciem zadania do wykonania na początek zapisz na kartce papieru zaczynając od tych najważniejszych. Pamiętaj, że od tego, która zadania umieścisz na początkowych miejscach będzie zależeć standard twojego życia.

 

Skąd mam wiedzieć co jest dla mnie najważniejsze?

Jeśli trudno ci jest ustalić kolejność zadań, które chcesz wykonać skup się na tych działaniach, które zaprocentują w przyszłości. Możesz pomóc sobie pytaniami o konsekwencję nie wykonania czynności typu: co się stanie jeśli nie zrealizuję tego zadania w terminie? A także: jeśli je wykonam to jakie będę mieć z tego korzyści? Czy będą długo czy krótkoterminowe?

Pamiętaj o zasadzie Pareto 80/20, która mówi o tym, że 80% sukcesów rodzi 20% działań. Innymi słowy nie musisz ciężko harować dniami i nocami, aby zrealizować swoje cele. Kluczem do sukcesu jest wykonywanie tych zadań, które są kluczowe i które są w stanie poprowadzić cię na sam szczyt.

Wiele osób zapomina o tym, ale niezwykle ważne przy ustalaniu priorytetów jest to byś zadania do wykonania i swoje cele określał z różnych perspektyw. Zapytaj się więc co jest dla ciebie najważniejsze z punktu widzenia bycia matką, żoną, ojcem, mężem, przyjaciółką, pracownicą i te zadania zapisz. Nie ograniczaj się do przyjmowania jednej roli zapisując wszystkie obowiązki z nią związane jako najważniejsze. Tym sposobem hamujesz bowiem swój rozwój zawodowy i osobisty.

 

Dwa proste sposoby na ustalanie priorytetów

Przy ustalaniu priorytetów możesz skorzystać z macierzy Eisenhowera, która ułatwia segregację zadań. Możesz je przydzielić do jednej z czterech grup: ważne i pilne, ważne i niepilne, nieważne i pilne, nieważne i niepilne. Innym sposobem jest skorzystanie z metody ABCDE, polegająca na tym, że na początku musisz wypisać wszystkie zadania do wykonania, a następnie każdemu z nich przydzielić określoną literkę. A- rzeczy, które musisz zrobić, a konsekwencje niewykonania są dotkliwe, B- rzeczy, które powinieneś zrobić, choć konsekwencje niewykonania są mniejsze, C- zdania przyjemne do wykonania, D- zadania, które możesz delegować, E- zadania nieważne, które możesz ze spokojem usunąć ze swojego grafiku.

 

Każdy, kto nie ustala priorytetów w krótkim czasie może stać się kłębkiem nerwów, odczuć zmęczenie i frustrację. Nigdy nie znajdziesz bowiem czasu, by zrobić wszystko. Sztuką bowiem nie jest to, żebyś cokolwiek robił (gdyż każdy z nas coś robi), ale byś skupił się na tych zadaniach, które dają efekty, których oczekujesz. Każdego dnia stoisz przed różnymi wyborami. Decydując się na zrobienie jednej czynności, automatycznie staje się ona dla ciebie priorytetem w danej chwili. Jeśli zamiast nauki do egzaminu oglądasz film na DVD to znaczy, że w tym momencie rozrywka stała się dla ciebie priorytetem. Pamiętaj, jeśli wypełnisz dzień drobnymi sprawami/obowiązkami zabraknie ci czasu na te najważniejsze. Staraj się więc stawiać zadania we właściwym miejscu, a na pewno znajdziesz czas na ich realizację i poczujesz prawdziwą satysfakcję.

 

Renata Nowak

portal edukacyjny Edulider.pl

 

http://www.edulider.pl/rozwoj

http://www.edulider.pl/

 


Stare, arabskie przysłowie mówi: „MAMY TYLKO JEDNE USTA I DWOJE USZU”.      Jest to fakt, z którym nie można dyskutować, a jednak w praktyce proporcje są odwrócone. Tezę tą potwierdza codzienne życie zawodowe oraz rodzinne. Znamienne jest, że nie trzeba przeprowadzać serii badań, aby się o tym przekonać. Wystarczy przez chwilę zostać obserwatorem i jak przysłowiowa mucha na ścianie przyjrzeć się prowadzącym rozmowy. Nie chcę dyskutować o jakości tych komunikatów, bo w tej sytuacji, byłoby to przysłowiowe „kopanie leżącego”. Co więc nam pozostaje? Bierne przyglądanie się? A może godzenie się z tym stanem rzeczy? Rozwiązanie jest proste i...

Czytaj więcej

Co jest niezawodnym sposobem na sprawdzenie zespołu? Na to pytanie chce znać odpowiedź prawie każdy menedżer, lider, kierownik. Co się dzieje gdy w organizacji pojawiają się zmiany, restrukturyzacje, innowacje? Rodzi się opór. Opór jest mechanizmem obronnym, który pojawia się w momencie zaburzeń w dotychczas funkcjonującym środowisku. Czy jest czymś złym? Nie, nawet wskazanym, bo to oznacza że zmiana została zauważona, a środowisko ma szansę na nową adaptację. Szansa, to nie jest jeszcze skutecznie wprowadzona zmiana. Zlekceważenie oporu to pierwszy z kardynalnych błędów jaki popełniają zarządzający zespołami. Nadanie mu rangi niedojrzałej reakcji na wprowadzenie zmian, tylko...

Czytaj więcej